boekmarketing in 1 minuut: verkopen van boeken

Boekmarketing in 1 minuut: boekverkopen zonder pushen

Van veel auteurs die ik spreek krijg ik te horen dat ze hun boek graag onder de aandacht willen brengen, maar dat ze geen verkoper zijn of het lastig vinden om hun boek aan te prijzen. Vandaar dit blogje over boekverkopen zonder pushen. Want heel eerlijk gezegd: dat is mijn favoriete manier. Natuurlijk sta ik voor de volle 100% achter mijn schrijfsels, maar ik blijf toch wat verlegen.

Misschien herken jij dat ook. Je hebt iets geschreven waar je trots op bent, iets dat lezers kan raken, inspireren of helpen – maar zodra het over ‘verkopen’ gaat, voel je weerstand. Je wilt geen gladde praatjes, geen druk zetten, en al helemaal niet als opdringerig overkomen. Gelukkig hoeft dat ook helemaal niet.

In deze blog deel ik een aantal marketingstrategieën waarbij je kunt kijken wat past bij jou als mens én als auteur. Marketing kan namelijk ook oprecht en authentiek zijn – en juist daardoor effectief. Sterker nog: ik vind het heel belangrijk dat het dat is. En ik hoop jij ook.

Waarom verkopen zo ongemakkelijk kan voelen

Als auteur ben je gewend om te geven: je deelt je verhaal, je visie, je kennis. Verkopen voelt dan al snel als iets dat je van iemand vraagt, in plaats van voor iemand doet. Dat is een belangrijk misverstand. Goede boekmarketing draait niet om overtuigen, maar om verbinden.

De meeste auteurs voelen weerstand omdat ze denken dat marketing neerkomt op jezelf op de borst kloppen of mensen iets opdringen. Maar wat als marketing ook gewoon mag voelen als een uitnodiging? Wat als je mag zeggen: “Dit boek is er. En als het bij je past, wil ik het je graag laten zien.”

Boekverkopen zonder pushen

Hier zijn vijf strategieën die je helpen bij het boekverkopen zonder pushen, zonder te hoeven ‘verkopen’ zoals je dat misschien in je hoofd hebt. Zo maak je jouw boek nog beter zichtbaar.

1. Deel waarom je boek er is (niet alleen wat het is)

Vertel wat je motiveerde om het te schrijven. Wat hoop je dat het voor je lezers betekent? Daarmee geef je betekenis aan je boek en nodig je mensen uit vanuit verbinding.

2. Gebruik lezerswoorden in plaats van marketingtaal

Laat anderen het verhaal doen. Deel recensies, lezersreacties of stukjes uit mails die je kreeg. Zo laat je zien dat je boek waardevol is, zonder het zelf te hoeven roepen.

3. Kies een kanaal dat bij je past

Je hoeft niet op álle social media zichtbaar te zijn. Misschien voelt een nieuwsbrief, een podcast of een lokale boekpresentatie veel fijner. Kies waar jij je prettig bij voelt – dat maakt je geloofwaardiger én duurzamer in je aanpak.

4. Zie marketing als verlengde van je schrijfstijl

Als jij schrijft met humor, wees dan ook licht in je marketing. Als jouw boek gevoelig is, mag je marketing dat ook zijn. Door je marketingstijl af te stemmen op je boek, voelt het natuurlijker voor jezelf én je publiek.

5. Nodig uit tot gesprek, niet tot aankoop

Stel vragen, deel ervaringen, nodig mensen uit om te reageren of hun eigen verhaal te delen. Zo ontstaat er een relatie – en vanuit die relatie groeit vertrouwen. Vertrouwen leidt uiteindelijk tot verkoop, zonder dat het zo voelt.

Download: Checklist “Verkopen op jouw manier”

Je hoeft geen gladde verkoper te zijn om je boek onder de aandacht te brengen. Liever niet zelfs (ik heb daar een grote hekel aan, jij ook?) Deze checklist helpt je om op een warme, oprechte manier zichtbaar te worden – zonder te pushen.

🎁 Wil je de checklist ‘Verkopen op jouw manier’ ontvangen?
Meld je aan via het formulier hieronder en ontvang direct de PDF in je inbox:

10 verkoopacties voor auteurs die verkopen spannend vinden
Van sneak peeks en lezersreacties tot uitnodigende posts en samenwerkingen – alles op jouw tempo en in jouw toon.

boekverkopen zonder pushen

Onderneem vandaag nog actie!

Je boek verdient het om gezien te worden – en jij verdient het om marketing te mogen doen op een manier die bij jou past. Het hoeft niet hard, het hoeft niet snel, en het hoeft zeker niet ongemakkelijk. Begin klein, begin echt. En weet: zichtbaar zijn is geen ego-ding, het is een service aan je lezer. Investeer een minuut en maak je boek zichtbaar,

Heb jij een manier gevonden om te verkopen zonder te pushen? Deel het gerust in een reactie onder dit bericht, ik hoor graag jouw verhaal! En andere schrijvers vinden het vast ook leuk om ervaringen te lezen/delen.

https://magischemarketing.nl/blog-magische-marketing/: Boekmarketing in 1 minuut: boekverkopen zonder pushen droomvalleiuitgeverij.nl: Boekmarketing in 1 minuut: boekverkopen zonder pushen

Wie ben ik?

Ik ben Esther van der Ham – uitgever, auteur en boekmarketingcoach. Met Magische Marketing help ik auteurs om hun boek zichtbaar te maken op een manier die bij hén past: zonder pushen, maar wel met resultaat. Meer tips ontvangen? Schrijf je in voor De Magische Mail.

contentplanner v2

Schrijf je in voor de contentplanner en nieuwsbrief

Hier kan je je aanmelden voor de contentplanner en de nieuwsbrief. Veel plezier en succes ermee!


boekverkopen zonder pushen

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *