Een paar weken geleden deelde ik een leuke verrassing: inspiratiekaartjes die je kunt gebruiken om berichten te schrijven voor je social media. Ik schreef al dat ik regelmatig kaartjes zou vervangen. Ga dus regelmatig kijken of er weer wat nieuws te vinden is.

Er is zo veel wat je kan doen met de kaartjes!

Een paar ideeën voor Facebook.

Dit is het kaartje:
Bericht: “In [jouw boek] heeft dit object dat de hoofdpersoon aanraakt een verhaal.”
Opdracht: Is er een object dat een speciale betekenis voor je hoofdpersoon heeft? Vertel het verhaal erachter.

En zo kan je het uitwerken: kijk naar een specifiek object uit jouw boek en vertel het verhaal erbij. Vul bij {jouw boek] de titel in en voeg een aansprekende afbeelding toe.

“In [jouw boek], draagt de hoofdpersoon altijd een zakhorloge. Dit is niet zomaar een accessoire; het is een erfenis van een oude vriend. Heeft iemand van jullie ook een erfstuk met een bijzonder verhaal? Deel het hieronder!”

“De theekop die je in hoofdstuk 5 van [jouw boek] tegenkomt, is niet zomaar een kop. Het is een herinnering aan momenten van rust en bezinning voor de hoofdpersoon. Wat helpt jou tot rust te komen? Deel je verhaal!”

“In [jouw boek] is er een oude landkaart die de hoofdpersoon door tal van avonturen leidt. Het is meer dan een stuk papier; het is een kompas voor het leven. Heb jij een ‘kompas’ dat je door beslissingen helpt? Deel het met ons!”

“De rode schoenen van de hoofdpersoon in [jouw boek] zijn een symbool van moed en avontuur. Heb jij ook een voorwerp dat je kracht geeft in het leven? Vertel het verhaal erachter!”

Natuurlijk kan je ‘object’ voor iets anders vervangen als dat beter bij jouw boek past. Gebruik je fantasie! Of vertel hoe jij je bij het schrijven hebt laten inspireren door een schilderij, een vaas of …

Bericht op X, voorheen Twitter.

“In [jouw boek], heeft de oude sleutel die de hoofdpersoon altijd bij zich draagt, een verhaal. Het opende ooit de deur naar hun gelukkige jeugd. #nostalgie #verhaalachterhetobject”
(voeg een aansprekende afbeelding toe).

Blogpost

Een langere post waarin je uitlegt dat elk object dat de hoofdpersoon aanraakt een achtergrond heeft. Bijvoorbeeld, je kunt het hebben over de herkomst van een magisch zwaard in een fantasyboek en de betekenis achter de inscripties erop.

Heb jij nog meer leuke ideeën? Plaats ze in een reactie onder dit bericht!

De voordelen van deze methode voor de zichtbaarheid van je boek

Wat je doet met deze aanpak is niet louter je boek in de kijker zetten; je gaat een dialoog aan. In plaats van eenrichtingsverkeer—waarbij je enkel informatie zendt—open je een ruimte voor interactie en verhalen delen. Dit helpt niet alleen om een duurzame band met je lezers te creëren, maar stelt je ook in staat om als auteur authentiek aanwezig te zijn. Het belang van een toegewijde en actieve lezersgemeenschap is niet te onderschatten; het is een langetermijninvestering die zich veelvuldig kan terugbetalen. Dit vormt de kern van mijn cursus, de Magische Marketing Master, waarin we dieper ingaan op hoe je deze principes in praktijk kunt brengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *