Als auteur weet je hoe waardevol recensies zijn voor het succes van je boek. Ze bieden niet alleen sociale bewijskracht voor potentiële lezers, maar helpen ook om je boek hoger te laten ranken op online platforms zoals Amazon en Hebban. Maar het krijgen van recensies kan lastig zijn. Gelukkig zijn er creatieve manieren om lezers aan te moedigen om hun feedback te delen, en één verrassende stap kan het verschil maken: het aanbieden van een exclusief webinar voor lezers die een recensie achterlaten. Dit is met name zinvol bij een non-fictie boek, maar ook bij fictie kan het een goed idee zijn om een webinar te geven.

Wat kan zo’n aanbod opleveren?

Het is een unieke en waardevolle beloning die lezers motiveert om de tijd te nemen om een recensie te schrijven. Het geeft hen het gevoel dat hun mening wordt gewaardeerd.

Daarnaast heeft het aanbieden van een webinar als beloning een intrinsieke waarde voor lezers. Ze krijgen de kans om meer te leren over jou als auteur, je schrijfproces, de achtergrondverhalen van je boek en misschien zelfs een sneak peek van je volgende project. Dit maakt het aanbod niet alleen aantrekkelijk, maar ook educatief en boeiend voor je lezers.

maak je boek zichtbaar: recensies

Hoe werkt het?

Om dit concept in de praktijk te brengen, volg je deze eenvoudige stappen:

Communiceer duidelijk aan je lezers dat je een exclusief webinar aanbiedt voor degenen die een recensie achterlaten van je boek. Gebruik sociale media, je website, nieuwsbrieven en andere marketingkanalen om het nieuws te verspreiden.

Moedig je lezers aan om hun eerlijke feedback te delen door deel te nemen aan de actie. Leg uit hoe belangrijk recensies zijn voor auteurs en hoe hun stem kan helpen om andere lezers te informeren en jouw boek te ondersteunen.

Zodra de recensies binnenkomen, organiseer je het beloofde webinar voor de deelnemers. Zorg ervoor dat het webinar waardevol en informatief is, met boeiende inhoud die relevant is voor je lezers en aansluit bij de thema’s van je boek.

Vergeet niet om je deelnemers te bedanken voor hun deelname en feedback. Toon je waardering door hen te voorzien van exclusieve inzichten, interactie en misschien zelfs een speciale aanbieding als dank voor hun steun.

Onderwerpen voor een webinar

Ontdek de reis van de auteur tijdens het schrijven van de roman. Leer meer over inspiratiebronnen, schrijftechnieken en uitdagingen die zijn overwonnen tijdens het creatieve proces.

Verken de personages van de roman en ontdek hoe ze zijn gevormd en geëvolueerd gedurende het verhaal. Bespreek hun motivaties, conflicten en groei, en hoe ze bijdragen aan het overkoepelende thema van het boek.

Onderzoek de verschillende thema’s en boodschappen die in de roman worden behandeld. Analyseer hoe deze thema’s resoneren met de lezers en welke diepere betekenissen en reflecties ze kunnen oproepen.

Krijg een exclusief kijkje achter de schermen bij het uitgeven van de roman of thriller. Leer meer over redactie, vormgeving, marketingstrategieën en andere aspecten van het uitgeefproces die hebben bijgedragen aan het succes van het boek.

Geef de deelnemers de kans om hun brandende vragen te stellen aan de auteur. Ontdek meer over de inspiratie achter het verhaal, de favoriete scènes van de auteur, de betekenis van symboliek en meer.

De magische marketing master voor auteurs

Wil je meer leren over boekmarketing? Meld je dan aan voor de Magische Marketing Master. In twaalf modules leer ik je veel over dit onderwerp. In de maandelijkse co-work sessie mag je me al je vragen stellen (en krijg je nog antwoord ook!)

Samen maken we boekmarketing makkelijker (en leuker).

Esther van der Ham (uitgever bij Droomvallei uitgeverij, auteur en illustrator)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *