Jeetjemina Marketing

Jeetjemina Marketing™ ©

Laatst was ik aan het rondkijken op websites over marketing om de Magische Marketing Master te updaten. Gewoon even bijlezen, trends bekijken, wat anderen doen, want je moet natuurlijk wel up to date blijven.
Eerlijk gezegd… ik schrok er een beetje van.

“Je hebt een contentstrategie nodig voor elk platform.”
(Ik heb nog geen strategie voor wat ik vanavond ga eten, laat staan voor vijf platforms tegelijk.)

“Je móet op TikTok.”
(TikTok… daar sta ik dan ineens in slow motion te dansen met mijn boek in mijn handen. Ik kan niet eens dansen.)

“Je funnel heeft minstens 10 e-mails nodig.”
(Funnel? Geen idee wat het is, maar het klinkt als iets ingewikkelds met stappen die ik vast verkeerd doe.)

En toch dacht ik: Jeetjemina… moet ik dit óók nog doen?!

Toen was het geboren. Jeetjemina Marketing™ © Esther van der Ham, 2025
(Ja, met een ™ én een © — want sommige dingen zijn zo belangrijk dat ze alle labels verdienen die er zijn.)

Want het is goed om je boek te promoten, maar je kan ook doorslaan. En daarvoor heb ik Jeetjemina Marketing opgericht. Een luchtige kapstok om marketingmythes op te hangen — en vervolgens lekker los te laten.

Voor schrijvers die wél zichtbaar willen zijn, maar geen zin hebben in circus

Want eerlijk is eerlijk: Marketing is soms werk. Maar het hoeft geen circus te zijn.
Je hoeft geen TikTokdansje te doen, geen contentpolonaise te starten, geen clownspak aan om lezers te bereiken.

Wat je wél nodig hebt?

  • Een plan dat bij jou past
  • Iemand die het overzicht bewaart
  • En een aanpak die je vol kunt houden — zonder jezelf voorbij te lopen

Jeetjemina Q&A – veelgestelde vragen (maar dan anders)

“Jeetjemina… moet ik dan ook nog elke dag een TikTokdansje doen om mijn boek te verkopen?”
Nee joh. Kies wat bij jou past. Je hoeft geen dansend merk te worden om zichtbaar te zijn als schrijver.

“Jeetjemina… moet ik een complete contentpolonaise starten om op te vallen?”
Nee hoor. Je hoeft geen polonaise door je content te trekken. Een rake post kan meer doen dan een hele conga-lijn aan flauwe inhakers.

“Jeetjemina… moet ik echt in een clownspak op de foto voor m’n auteursbranding?”
Alleen als dat echt bij je past. Maar je mag ook gewoon jezelf zijn — zonder confetti of ballonnen in je bio.

“Jeetjemina… heb ik een CRM, een KPI-dashboard en een AI-copytool nodig om lezers te bereiken?”
Of gewoon een goed boek en de moed om het te delen. Scheelt 7 tools en 6 wachtwoorden.

“Jeetjemina… moet ik op álle social mediaplatforms zichtbaar zijn?”
Liever goed op één plek dan opgebrand op vijf. Kies wat bij jou en je lezer past.

“Jeetjemina… is het uberhaupt nog mogelijk om zonder advertenties boeken te verkopen?”
Zeker. Vooral als je weet waar jouw lezers zitten en hoe je ze aanspreekt.

“Jeetjemina… ik zie door de marketingbomen het boekbos niet meer. Wat nu?”
Adem in, adem uit. Begin met één stap. Geen circus. Geen clownspak. Gewoon een plan dat bij jou past.

De mythes? Die komen eraan

Dit blog is de aftrap van een nieuwe serie:
7 Mythen die Jeetjemina-gedachten oproepen — en wat je dan wél kunt doen.

Elke mythe gaat over iets wat je als schrijver zogenaamd “moet doen” om zichtbaar te zijn.
Ik laat je zien waarom dat niet waar is — en wat een rustiger, realistischer alternatief is.

En geloof me: de eerste begint met…

“Jeetjemina… moet ik op álle social media actief zijn?”

Tot dan: adem rustig door, hou het simpel, en blijf schrijven.

Je hoeft geen expert te worden.
Je hoeft niet viraal te gaan.
Je hoeft alleen zichtbaar te zijn op een manier die klopt voor jou.

Esther
#jeetjeminamarketing #zichtbaarzondergedoe

P.S.
Ik sta natuurlijk helemaal achter mijn Jeetjemina Marketing. Geen polonaise — alhoewel ik wél een rasechte Brabantse ben.
Maar bij het maken van deze foto kwam ik erachter: het mág soms ook gewoon leuk zijn.
Dus… geen circusclown. Maar op z’n tijd? Waarom niet.

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *