Als auteur ben je meer dan alleen de schrijver van je boeken; je bent een merk op zich. In de huidige boekenmarkt is het niet alleen belangrijk wat je schrijft, maar ook hoe je jezelf als auteur presenteert. Dat is waar auteursbranding om de hoek komt kijken.

Wat is Auteursbranding?
Auteursbranding gaat over het creëren van een unieke identiteit en imago voor jezelf als auteur. Het omvat alles van je schrijfstijl en de thema’s in je boeken tot je online aanwezigheid, interacties met lezers, en zelfs de manier waarop je jezelf presenteert tijdens evenementen. Een sterke branding helpt je om een onderscheidende stem te ontwikkelen, herkenbaar te zijn voor je publiek en jezelf te onderscheiden in een zee van auteurs.

Waarom is Auteursbranding nodig?

Mijn principe in de boekmarketing is dat niks hoeft en alles mag, maar dat het zeker helpt als je een plan maakt om je boek te promoten, je dat plan uitvoert en bijstelt als het nodig is. Het kan zijn dat je denkt dat iets heel handig is om te doen, maar dat later blijkt dat het niet of minder effectief is dan je dacht. Pas je plannen dan vooral aan. Een boekmarketingplan kan uit veel onderdelen bestaan, en auteursbranding is er één van.

Wat levert werken aan jouw auteursbranding je op?

Herkenbaarheid en zichtbaarheid: In een wereld waar duizenden boeken strijden om aandacht, helpt een sterke branding je om op te vallen. Het maakt je herkenbaar voor je lezers en potentiële lezers.

Consequente communicatie: Met een duidelijke auteursbranding communiceer je wie je bent en wat je vertegenwoordigt en dat doe je steeds op dezelfde manier. Dit bouwt vertrouwen op bij je publiek.

Betrokkenheid vergroten: Goede branding is aantrekkelijk voor je doelgroep. Het stelt je in staat om verbinding te maken met je lezers, wat essentieel is voor het opbouwen van een loyale fanbasis.

Professioneel imago: Een doordachte branding weerspiegelt professionaliteit en toewijding aan je vak. Dit kan deuren openen naar uitgeverijen, media-aandacht, en samenwerkingsmogelijkheden.

Hoe Ontwikkel je een Auteursbranding?

Ken jezelf en je werk: Denk eens na over de kernthema’s in je boeken en wat je uit wilt dragen.

Visuele elementen: Denk na over je visuele presentatie – zoals je boekcover en logo. Maak een samenhangend beeld.

Communiceer je verhaal: Deel je schrijfreis, inspiraties, en de verhalen achter je boeken.

Wees consistent: Dit geldt voor je schrijfstijl, hoe je reageert op sociale media, je blogposts, en zelfs je e-mailnieuwsbrieven.

Leer meer over Auteursbranding: Wil je meer weten over auteursbranding? De Magische Marketing Master, vooral Module 3, is een goede bron om je op weg te helpen. Deze module behandelt uitgebreid hoe je een uniek merk voor jezelf als auteur kunt opbouwen en onderhouden.

Je kunt ook kiezen voor een losse module naar keuze.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *