Het gebruik van social media voor boekpromotie kan zowel voordelen als nadelen hebben heb ik gemerkt bij het uitgeven van boeken bij Droomvallei Uitgeverij. Ik zet ze voor je op een rijtje zodat je zelf kunt kijken wat jou wel of niet aanspreekt. Zelf ben ik groot fan van de sociale media, met name facebook en linkedin. Ook heb ik mijn eigen online platform op heartbeat, waar ik veel plezier uithaal. Zo kan je daar bijvoorbeeld een leuke gratis cursus vinden om je boek te promoten ZONDER gebruik te maken van social media. Veel van deze methoden heb ik de afgelopen 12 jaar succesvol bij mijn uitgeverij toegepast.

De voordelen van het gebruik van social media voor boekpromotie

  1. Je hebt een groot bereik: Social media-platforms hebben een enorm publiek, wat betekent dat je potentiële lezers over de hele wereld kunt bereiken. Maar het is ook veel makkelijker om jouw ideale lezer te vinden en bereiken.

  2. Lage kosten: Het gebruik van social media voor promotiedoeleinden is over het algemeen goedkoper dan traditionele advertentiekanalen, zoals in tijdschriften of tv. Nog afgezien van het feit of dat wel effect heeft.

  3. Gerichte marketing: Je kunt je boodschap aanpassen en specifieke doelgroepen bereiken op basis van demografische gegevens, interesses en online gedrag. Maak daarvoor gebruik van je ideale lezer. In de mijn gratis magische marketing challenge zoeken we uit wie dat is. En in deze challenge doen we nog veel meer, trouwens!

  4. Directe interactie: Social media stelt je in staat om rechtstreeks te communiceren met je lezers, wat kan helpen bij het opbouwen van loyale supporters en het verkrijgen van waardevolle feedback. Ik ben er dol op om iets te delen over mijn boek en daar dan weer reacties van enthousiaste lezers op te krijgen.

  5. Viraliteit: Goed ontworpen content kan snel verspreid worden via social media, waardoor je boek mogelijk een breder publiek bereikt.

Nadelen van social media voor boekpromotie

Natuurlijk heeft het ook nadelen om gebruik te maken van social media. Denk alleen al aan het doelloos rond blijven zwerven of het opslaan van data door de verschillende apps. Andere nadelen zijn oa:

  1. Het is tijdsintensief: Het onderhouden van social media-accounts en het creëren van boeiende content kan veel tijd in beslag nemen, wat mogelijk ten koste gaat van andere aspecten van je werk als auteur.

  2. Je kunt te maken krijgen met negatieve reacties of kritiek van gebruikers, wat invloed kan hebben op je reputatie en gemoedstoestand. Aan de andere kant: ik heb wel eens een negatieve recensie gedeeld en kreeg daarop heel veel steun van andere lezers die niets van de recensie begrepen. Maar werken aan een wat dikkere huid kan geen kwaad.

  3. Concurrentie: Er is veel concurrentie op social media, waardoor het moeilijk kan zijn om op te vallen en je boek onder de aandacht te brengen.

  4. Korte aandachtsspanne: Social media-gebruikers hebben doorgaans een korte aandachtsspanne, wat betekent dat je boodschap snel verloren kan gaan in de enorme hoeveelheid informatie die online beschikbaar is.

  5. Afhankelijkheid van algoritmes: De zichtbaarheid van je content op social media wordt vaak bepaald door algoritmes, wat betekent dat je boekpromotie mogelijk niet het gewenste bereik heeft als je niet voldoet aan de algoritmische criteria.

Zelf ben ik groot voorstander van het gebruik van social media voor boekpromotie, maar wel op een leuke manier. Dus niet jouw vrienden overladen met berichten zonder zelf ergens op te reageren, maar door de lezers te betrekken en informeren. Wat mij erg helpt, is een contentkalender: een planner waarin staat wat ik wanneer en waar post.

Het maken van een contentkalender

Een contentkalender is een bestand dat je helpt bij het organiseren en plannen van je social media-content op een gestructureerde manier. Het gebruik van een contentkalender kan het gebruik van social media vergemakkelijken:

Download mijn gratis contentkalender voor boekpromotie

Dat klinkt waarschijnlijk erg ingewikkeld, maar het valt mee. Ik geef je als je wilt vast een makkelijk begin met een contentplanning voor facebook, linkedin en instagram. Schrijf je in via de onderstaande link en de planning komt naar je toe. Kies een van deze drie media om mee te beginnen, of, als je al accounts hebt, om jouw accounts te vullen. Houd je bij welke berichten het goed doen en welke niet? Hergebruik de goede berichten (met een andere inhoud) en vervang de berichten die het minder goed doen.

Veel plezier! Laat het maar weten als je vragen hebt.

contentplanner v2

Schrijf je in voor de contentplanner en nieuwsbrief

Hier kan je je aanmelden voor de contentplanner en de nieuwsbrief. Veel plezier en succes ermee!


PS: het kost veel tijd en energie om jouw boek goed onder de aandacht te brengen. Met mijn tips gaat het een stuk beter, maar uiteindelijk ben jij degene die voor het resultaat gaat zorgen. Pas mijn tips toe en pas ze aan naar jouw ideale lezer. Blijf dat consequent doen en jouw boek wordt vast beter zichtbaar!

contentplanner voor boekpromotie

3 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *