Voor jou als auteur is zichtbaarheid van je boek heel belangrijk. Daarom deel ik de komende tijd tips hoe je dat voor elkaar kan krijgen: boekmarketing in een minuut. Ik ben Esther van der Ham, eigenaar van Droomvallei Uitgeverij en auteur/illustrator van vele boeken voor kinderen en volwassenen. Ik deel graag mijn kennis en ervaring op het gebied van boekmarketing met jou, om zo je boek NOG meer zichtbaarheid te geven.

De tip van vandaag: reageren op reacties geplaatst door lezers of collega’s.

boekmarketing in een minuut: reageren

Een fijne manier om betrokkenheid van je lezers met jou te verkrijgen is door actief te reageren op commentaren op je social media posts. Dit toont niet alleen waardering, maar bevordert ook verdere interactie die jouw zichtbaarheid kan vergroten.

Door te reageren op commentaren laat je zien dat je de tijd neemt voor je lezers en hun input serieus neemt. Dit kan leiden tot een betere relatie met je lezers. Ze zullen het daardoor in de toekomst vast vaker doen. Actieve betrokkenheid vergroot de kans dat je posts worden gezien door vrienden van je volgers, wat je bereik vergroot.

Hoe kan je reageren op je lezers?

Je reacties moeten oprecht en persoonlijk zijn. Vermijd generieke antwoorden; een persoonlijke touch kan een groot verschil maken.

Probeer te reageren binnen een paar uur na het ontvangen van een commentaar. Snelle reacties worden vaak gewaardeerd en stimuleren verdere interactie. Dit is een oproep om de hele dag op social media te zitten, het is wel handig om een standaard moment in te plannen.

Stel vragen in je reacties om verdere discussie aan te moedigen. Dit kan leiden tot meer betrokkenheid en een levendige discussie onder je volgers.

Een beetje humor kan je posts aantrekkelijker maken en je persoonlijkheid laten doorschemeren.

Zelfs als je kritische commentaren krijgt, blijf beleefd en professioneel in je antwoorden. Neem desnoods wat langer de tijd om over een antwoord na te denken.

Een uitgewerkt voorbeeld

Originele Post:

“Heeft iemand anders ook het gevoel dat je soms je eigen hoofdpersonage wilt zijn? 😄📖 #auteursleven #mijnboek”

Commentaar van een Volger: “Absoluut! Soms wou ik dat ik de avonturen van jouw hoofdpersonage zelf kon beleven!”

Jouw Reactie: “Dat is zo leuk om te horen! 🌟 Als je ÊÊn avontuur uit het boek kon kiezen, welke zou dat dan zijn? Ik ben benieuwd!”

Wil je meer tips? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Wil je meer weten over boekmarketing? Schrijf je dan in voor de Magische Marketing Master of voor een losse module naar keuze.

contentplanner v2

Schrijf je in voor de contentplanner en nieuwsbrief

Hier kan je je aanmelden voor de contentplanner en de nieuwsbrief. Veel plezier en succes ermee!


boekmarketing in een minuut: reageren

2 reacties

  1. Dat is helemaal waar. Ik reageer altijd op reacties op mijn blog of op mijn posts op social media.

    Ook regelmatig op die van anderen.

    Op linkedin kun je tegenwoordig ook een AI reactie plaatsen. Dat is zo stom.

    ‘Goede mening’, wie zegt dat nu?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *