Onlangs was ik te gast op een festival voor schrijvers: Boekgerei in Woerden. Ik had daar een stand met enkele van auteurs van Droomvallei Uitgeverij (Charlotte Doornheim, Thea van Bodegraven en Yvonne Kersten, die kort haar net uitgekomen thriller aan de deelnemers mocht voorstellen). De inloop was vanaf 12 uur en ver na vijven (het liep wat uit) was het afgelopen.
Maak je boek zichtbaar: ontmoetingen.
Zelf verzorgde ik een miniworkshop, kickstart je boekpromotie. Het was er heel druk. Lang niet iedereen die de workshop wilde volgen kon eraan meedoen. Uiteindelijk heb ik mijn verhaal aan 25 ipv 12 schrijvers kunnen vertellen. We hebben het gehad over de ideale lezer en manieren om je boek te promoten.
Het was een heerlijke dag voor mij en de Droomvallei auteurs die aanwezig waren. Het is zo leuk om te vertellen over lezen, schrijven en het zichtbaar maken van je boek. Ik merk vaak dat veel schrijvers het lastig vinden om aandacht te besteden aan hun boek. Het schrijven lukt prima maar het vertellen over het boek is lastiger.
Droomvallei auteur Charlotte had daar totaal geen moeite mee. In haar samoerai-pak leerde ze iedereen wat grepen én vertelde ze over haar kinderboek. De auteurs Thea en Yvonne bleven met name bij onze stand, waar veel deelnemers aan het festival een praatje kwamen maken. Zelf vloog ik van links naar rechts door het Klooster om te zorgen dat alles voor iedereen zo fijn mogelijk was. Veel gesprekken gevoerd natuurlijk ook met schrijvers die al bekend waren met de uitgeverij en er graag wat meer over wilden weten.
Zo waardevol! Zo fijn om schrijvers te ontmoeten en ze een stapje verder te helpen met de boekpromotie. Jammer genoeg kan ik niet alle boeken uitgeven bij Droomvallei Uitgeverij, maar ik kan wel iedereen helpen met het zichtbaar maken van de boeken.
Dus daarom mijn tip van vandaag. Ontmoet jouw lezers. Ga op pad.
Verrassende ontmoetingen met je lezers
Organiseer een speurtocht rondom de thema’s van je boek. Gebruik lokale boekwinkels, bibliotheken en culturele hotspots als checkpoints waar deelnemers raadsels oplossen die naar je boek verwijzen.
Zet op onverwachte locaties, zoals parken, stranden of winkelcentra, een kleine pop-up in waar voorbijgangers kunnen stoppen voor een korte leessessie van jouw boek.
Werk samen met boekhandels om avonden te organiseren die in het teken staan van de thema’s uit jouw boek. Denk aan een moordmysterie-avond voor een thriller of een historische quiz voor een historische roman.
Organiseer een boekenruilevenement waarbij deelnemers naast een boek ook een brief achterlaten met wat ze zoeken in een verhaal of wat hun favoriete boeken zijn, om zo discussies en nieuwe connecties te stimuleren.
Bied workshops aan waarin je elementen uit jouw boek als inspiratie gebruikt voor schrijfoefeningen, en waar deelnemers hun eigen verhalen kunnen delen.
Creëer een VR-ervaring gebaseerd op je boek voor bibliotheken, boekhandels, of tijdens evenementen, waardoor lezers je verhaalwereld op een unieke manier kunnen ervaren.
Combineer een traditionele lezing met interactieve elementen, zoals live illustraties, muzikale optredens of een interactief Q&A segment via social media.
Organiseer onverwachte lezingen op drukke openbare plaatsen. Dit kan variëren van een dramatische monoloog tot een groep die passages uit je boek voordraagt.
Breng kunstenaars en schrijvers samen om werken te creëren die geïnspireerd zijn op jouw boek. Dit kan variëren van schilderijen en beeldhouwwerken tot muziekstukken en dansperformances, die vervolgens tijdens een speciale avond gepresenteerd worden.
Zorg dat je foto’s maakt als je zoiets organiseert, zodat je die later weer kunt delen.
Download deze gratis hulpmiddelen, voor wie al wat stapjes wil gaan zetten op het gebied van boekmarketing is een aanrader:
- Download het ebook met 150 manieren om je boek te promoten zonder social media:
https://magischemarketing.creatievetijdvoorjezelf.nl/150-manieren-om-je-boek-te-promoten-zonder-social-media/ - Download de gratis concentplanner om jouw boek nog meer zichtbaarheid te geven:
https://magischemarketing.creatievetijdvoorjezelf.nl/contentplanner/
Ook tijdens je schrijfproces is het aan te raden om mensen al mee te nemen in je vorderingen.
Je bent van harte welkom in het Droomvallei clubhuis, of je nu wel of niet bij de Droomvallei wordt uitgegeven. Het is een online community vol lezers en schrijvers, waar je kunt werken aan het opbouwen van bekendheid van jou als auteur. Iedereen daar is (tot nu toe) heel aardig en behulpzaam. Je kunt er vragen om proeflezers en er zijn ook heel veel mensen die recensies willen schrijven (als je ze een papieren boek stuurt). Dit is de link.